Blind / Körlük

1
2837

Blind posterVİZYON TARİHİ: 5 Eylül 2014

TÜR: Dram, Psikolojik Gerilim

SÜRE: 96 dk

YÖNETMEN: Eskil Vogt

SENARYO: Eskil Vogt

OYUNCULAR: Ellen Dorrit Petersen, Henrik Rafaelsen, Vera Vitali, Marius Kolbenstvedt

ÜLKE: Norveç | Hollanda


“Kimse sorunları olan biriyle olmak istemez, uzun vadede olmaz.”

Norveç’in –ve tabi ki ilk yönetmenlik deneyimi için döktürdüğünü söylemenin yerinde olacağı Eskil Vogt’un- dünyaya armağan ettiği bu sarkastik filmin esas çıkış noktası tam da bu cümle. (Her ne kadar karşımıza filmin son bölümlerinde çıksa da…)

“Blind / Körlük” gerek kör göze parmak sokan ismi, gerekse giriş bölümündeki kasvetinden ötürü, evrensel bir konuyu “ustalıkla” duygu sömürüsüne çevirip, her kesimden insanı etkisi altına almaya çalışacak stratejik bir dram filmi izlenimi veriyor ilk etapta. Oysa karşımızda yer yer ustaca mizaha bulanmış, alıştığımız formundan son derece farklı bir şablonda vücut bulmuş bir psikolojik gerilim var. İzlerken belki koltuğa yapışmıyorsunuz ama, her sürprize açık karmaşık gidişatı sizi farkında olmadan geriyor.

Filmin ana hatlarına gelirsek; Ingrid olgunluk çağının başlarında alımlı ve entelektüel bir kadındır. Hayatının bu kritik döneminde genetik bir hastalığın ağır bir sonucu olarak, görme yetisini kaybetmiştir. Bu herhangi biri için bile son derece büyük bir olayken, yazar olan Ingrid’in, sınırları oldukça geniş hayalgücüyle harmanlandığında daha da ilginç sonuçlar doğurur. Onun için endişelenen eşi Morten, kimi zaman güpegündüz sessizce eve dönerek karısını izlemekte ve ruh hâlini anlamaya çalışmaktadır. Tüm çabalarına rağmen eşi bu felâketi tek başına yaşamakta ve daha kötüsü olası sonuçlarını kurgulamaktadır.

screenshot 1

Körlük, aslında zihnin özgür bırakıldığında insanın kendisi ve çevresi için ne kadar tehlikeli olabildiğinin kanıtı niteliğinde bir film. Yeterince vurucu olan konuyu cinsellik parantezine alarak daha da çarpıcı hâle getiren Eskil Vogt, aynı zamanda filmin neredeyse tamamı boyunca gerçek ve kurgu arasındaki bağı kurmakta güçlük çekmenizi sağlıyor. Vogt’un bu hikâyede neyin rasyonel neyin irrasyonel olduğunu ayırt edebilmemiz konusunda bir kaygısı olduğunu sanmıyorum. Körlük, çıkmaz bir sokağı eğlenceli kılmak isteyen tutkulu bir kadının akıl oyunları tam anlamıyla. Ve bu oyunların –bilhassa filmin ilk yarısında- oldukça cesur sahneler içerdiğini söylemek mümkün. Pornografiden de beslenen film, “Genel İzleyici” işi değil kesinlikle. Bazı tabuları aşmış ve çekirdek aile ortamından uzak olmalısınız tadını çıkarabilmek için.

Kimi zaman Ingrid’in kitabı için yazdığı satırları izlerken, birden kulağımızda öykü içindeki öykünün rahatsız edici diyalogları; karşımızda ise Ingrid’in endişeli yüzü kalıyor. Bu sayede insanın kendi ruh hâline nasıl etki edebildiğini, kendini yer yer nasıl manipüle edebildiğini görme olanağı buluyoruz. (Keşke müzikler sadece kulağa hoş geldiği için kullanılmaktan öte, daha özenli bir şekilde nokta atışlarla işlenişe katkıda bulunabilselermiş. Her birini çok beğenmekle beraber, birçok kez kullanıldıkları anın duygusuyla örtüştüremedim şahsen.)

pic 20140326195616 gh3bh60hfy4 1024x576

Ve aslında Körlük’ü bu konudaki diğer filmlerden ayıran şey, kör bir insanın yaşadığı zorluklardan öte, toplumun görme engelli bir bireyi ne tür düşüncelere sürüklediği. Film göremeyenlere değil, göz göre göre onların önündeki engelleri pekiştirenlere tutulmuş bir ayna dolaylı yoldan. Engellilerin her daim çevresindekiler için engel teşkil ettiği algısı, zaman içinde en kötüsüne lâyık olduğuna kendini inandırma… Biraz “kendi yazıp kendi oynama”, biraz da “kendi kendine gelin-güvey olma” hikâyesi bu:

“Bir daha asla dışarı çıkmayacağımı söylemiyorum, dairemin şimdilik yeterli olduğunu söylüyorum. Böylece bir noktadan sonra fikrimin değişeceğini düşünebilirler.”

Son olarak şunu söylemeliyim ki, her ne kadar “ödül” kavramına karşı ön yargılı olsam da, bazı filmlere ödül verilirken bazı filmler ise ödülü kendi alır kanaatindeyim. 85.Oscar Ödülleri’nin “En İyi Film” oscarı sahibi şişirme filmi Argo nasıl ki gözümde her daim “ödül verilen film” kategorisinde olacaksa, Blind / Körlük de her daim “ödülü söke söke alan film” klasmanının aklıma ilk gelen örneklerinden olacak.

Blind / Körlük Filminin Replikleri

Yalnızlığı sevenlere güvensizlik artıyordu, özellikle de erkeklere…

Kör anneler –bilinmeyene doğru ittirmek için- bebek arabalarını sürmek zorunda kalıyorlar.

Küstahlığını gizlemiyor, ama artık çok dikkatli. Belki ben de azınlıklara katıldığım ve o da azınlıklara abartılı saygı gösterdiği içindir.

– Hamileyim.
+ Emin misin, test yaptırdın mı?
– Göremediğim için doktora gittim.
+ Ne dedi?
– “Tebrikler.”

Fragman

Blind / Körlük Filminin Fotoğrafları